سه‌شنبه، تیر ۳۰، ۱۳۸۳

سلام
 
**********
 
و اما به مناسبت وفات یا شهادت حضرت فاطمه، می خوام یه کم جدی حرف بزنم.
من واقعا نمی دونم چرا یه عده ای فکر می کنن که اسلام به زنها ظلم کرده.
نمی دونم تا حالا آیات ابتدایی سوره "تکویر" رو خوندین یا نه؟ به هر حال توی این آیات خدا یه توصیف محشر از روز قیامت می کنه.خورشید درخشان خاموش میشه، ستاره های نورانی  تیره و تار میشن، دریاها به جوش میان و خلاصه بلبشویی میشه.حالا توی این بلبشو خدا رو می کنه به "دخترهای زنده به گور شده " و از اونها میپرسه که به چه گناهی زنده به گور شدن. یعنی حتی قبل از اینکه بپرسه آی بشریت سربلندی یا نه؟ آی نسل انسان از عمرت درست استفاده کردی یا نه؟ آی آدمیزاد آدم واری زندگی کردی یا نه؟ فقط و فقط از علت زنده به گور شدن "دختر ها " میپرسه.
به نظر من ، تو اجتماعی که زنده به گور کردن دختر ها یه عادت و حتی یه افتخار محسوب میشد، یه همچین حرفی نه تنها تکریم مقام زن محسوب میشه، بلکه ابهت جاهلی مرد رو هم نابود میکنه.
 
**********
 
کتاب" فاطمه" ( شریعتی)خیلی قشنگه. من اصلا فکر نمی کردم شریعتی اینقدر حزب اللهی باشه.
 
**********
 
یه جمله از امام خمینی رو دیوار نوشته بودن که با وجود اینکه امام به نظر من انسان بزرگیه ، کلی ازش تعجب کردم.
جمله این بود:
اگر فاطمه زهرا مرد می بود ، حتما به جای رسول الله می بود.
من واقعا نمی فهمم این چه کاریه که ما بیاییم و مرد رو با زن مقایسه کنیم. انگار خیلی حیف شده که خدا اشتباهی فاطمه رو زن آفریده. بابا من خودم معتقدم زن بودن یه ظرفیت ویژه می خواد که من شخصا ندارم.
اگه فاطمه،"فاطمه" نبود، نه حسن،"حسن"میشد، نه حسین،"حسین" میشد، و نه زینب، "زینب".
همین حرفها رو زدیم که دخترها شروع کردن به مقایسه خودشون با پسرها. بابا من اگه پسرم باید الگوم یه مرد باشه، و اگه دخترم باید الگوم یه زن باشه.
چرا باید خانومها سعادت خودشون رو در گرو این بدونن که از مرد عقب نمونن یا از مرد بالاتر برن یا با مرد مساوی بشن یا بالاخره یه وقتی و توی یه مسابقه ای یه جوری برتریشون رو به مرد ثابت کنن. انگار سعادت یه زن اگه همه مردها معتادهای مردنی بشن، دیگه تضمین شده است. من نمی گم الگوی همه زنها باید فاطمه باشه، ولی چه می دونم مثلا ماری کوری باشه، یا یه زن موفق دیگه باشه یا بلاخره یه زن باشه.
من فکر میکنم اسلام با وضع قوانین اقتصادی خاصی که تقریبا زن رو از داشتن دغدغه های مالی نجات میده( زن حق داره مهریه بگیره، برای شیری که به بچه اش میده پول دریافت کنه ، حق داره هر میزان که زندگی اش تامین بشه از یه مرد پول بگیره( پدرش یا شوهرش) وعلاوه بر اینها سهم الارثی داره که درسته که نصف سهم برادرشه، اما قبل از اسلام از همین هم محروم بود(تازه اگه فرض کنیم قانون ارث ظالمانه است، همون چند مورد قبلی برای زندگی آدم کفاف میده))بالاخره اسلام خواسته نشون بده که زنها توی زندگی وظایفی بر عهده دارن که به خاطر اونها نا گزیر اند که دغدغه پول و مقام و هیچ چیز دیگه نداشته باشن.
من هم شاید خوب ندونم اون وظایف چی هستن ولی بلاخره خود خانمها باید به همچین فکرهایی باشن
 
**********
  
نوشته شده در ساعت18:31 روز سه شنبه
توسط حسین

<$BlogItemCommentCount$> Comments:

At <$BlogCommentDateTime$>, <$BlogCommentAuthor$> said...

<$BlogCommentBody$>

<$BlogCommentDeleteIcon$>

<$BlogItemCreate$>

<< Home

عکسها:
غبار گذشته بر پنجره فردا Š

www.flickr.com
My Odeo Podcast

بایگانی کل


اینجا اسمش لینکدونی ه


2004-2006 Maahtaab ©

Template borrowed from Geir Landr? with minor changes