دوشنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۸۳

سلام

**********

ادامه حرفهای من(حسین پارسا)!!
نکته دیگه ای که در باب تکریم زن در اسلام می خواستم مطرح کنم، که البته کپی و پیست کردن حرفهای دکتر شریعتی توی کتاب "فاطمه"اش است. البته محاله من به اون قشنگی بتونم اون حرفها رو بگم بنابر این در درجه اول توصیه میکنم خودتون اون کتاب رو بخونین.
دکتر میگه:
(این عین عبارته)فاطمه آخرین دختر خانواده ای است که در انتظار پسر بود.
همین جمله به نظر من کار رو تموم میکنه. میدونید که اعراب ، چه قدر برای پسر داشتن افتخار میکردن. بنابر این همه منتظر بودن تا پسر این مدعی جدید به دنیا بیاد و راه پدرش رو ادامه بده. اما فرزند اول، دختر بود، دومی، دختر بود، سومی، دختر بود و چهارمی هم که فاطمه بود، دختر بود. به نظر شما معنی این تکریم زن نیست؟ معنی اش این نیست که مهم نیست که ما دختر باشیم یا پسر باشیم بلکه مهمه که آدم باشیم و آدم واری زندگی کنیم؟معنی اش اینه که زن جنس دومه؟
یک سوال می خواستم بپرسم از تمام مکاتب بشری که ادعای تکریم زن رو دارند. این که ما بیاییم و بگیم که زن و مرد به لحاظ تمام حقوق اجتماعی برابر هستند، تکریم زن محسوب میشه؟ این که ما وجود مستقل، هویت مستقل، وظایف مستقل، ارزشهای مستقل و دنایای مستقل زنانه رو از یک زن بگیریم ، و بعد موهبت بزرگ تساوی حقوق اون با مرد رو بهش عطا کنیم ، تکریمه آره؟ این که ما بگیم حقوق خانوادگی و اجتماعی بالذات و بالفطره مردانه هستند، اما زنها در این حقوق با مردها مساویند اسمش اینه که زن جنس اول دونسته میشه و اینکه خدا بیان میکنه من یه آفریده مذکر دارم و یه آفریده مونث که به لحاظ خلقت تفاوت دارند و این تفاوت در خلقت منجر به تفاوت در حقوق و وظایف میشه، اسمش میشه جنس دوم بودن زن.
ضمنا برای اطلاع علی جان که تمام افتخار فاطمه رو به این دونسته که دختر محمده و شوهر علی، دوست دارم چند سطر پایانی کتاب "فاطمه" شریعتی رو نقل کنم.
دکتر میخواد در انتهای کتاب، یه معرفی از فاطمه بیان کنه که مختصر و مفید باشه، بعد میخواد از یه فیلسوف انگلیسی تقلید کنه که گفته: "تمام جملاتی که تا کنون در وصف "مریم" مقدس گفته شده هیچ یک به اندازه این جمله گویا نیست که بگوییم: "مریم" مادر "عیسی" است."
بعد میگه:
"خواستم بگویم که فاطمه، دختر "خدیجه" است، دیدم که نه "فاطمه" نیست
خواستم بگویم که فاطمه، دختر "محمد" است، دیدم که نه "فاطمه" نیست
خواستم بگویم که فاطمه، همسر "علی" است، دیدم که نه "فاطمه" نیست
خواستم بگویم که فاطمه، مادر "حسین" است، دیدم که نه " فاطمه" نیست
خواستم بگویم که فاطمه، مادر "زینب" است، دیدم که نه "فاطمه" نیست
فاطمه،"فاطمه" است.

**********

این که یه نفر تو سایت دانشکده گریه کنه، خیلی زشته؟

**********

تا اینجا همه این حرفها مربوط به سه قسمت از حرفهای احمد علی بود. تکریم زن، زمان ما و مساله
جنس دوم
پابلیش))

<$BlogItemCommentCount$> Comments:

At <$BlogCommentDateTime$>, <$BlogCommentAuthor$> said...

<$BlogCommentBody$>

<$BlogCommentDeleteIcon$>

<$BlogItemCreate$>

<< Home

عکسها:
غبار گذشته بر پنجره فردا Š

www.flickr.com
My Odeo Podcast

بایگانی کل


اینجا اسمش لینکدونی ه


2004-2006 Maahtaab ©

Template borrowed from Geir Landr? with minor changes