جمعه، اردیبهشت ۲۲، ۱۳۸۵

دیروز گوگل ابزاری جدید معرفی کرد به نام Google Trends که همین طور که از اسمش برمیاد میتونید به کمکش میزان (نسبی) جستجوی یک یا چند عبارت رو در طول دو سال و نیم گذشته بررسی و مقایسه کنید. منم الان داشتم یکمی باهاش بازی میکردم و به نتایج جالبی رسیدم که فکر کنم بد نباشه شما هم بدونید:

۱- عبارت «مهندسی صنایع» در ایران (نسبت به سایر جستجوهای انجام شده در ایران) بیش از همه ی دنیا جستجو شده است!
۲- در عبارت «مهندسی مکانیک» ایران در سال ۲۰۰۶ در رتبه دوم ایستاده است!
۳- در عبارت «مهندسی برق» ایران در رتبه چهارم ایستاده است!
۴- در عبارت «مهندسی شیمی» ایران در رتبه چهارم ایستاده است و جالب اینکه سال ۲۰۰۴ در رتبه دوم ایستاده بود!
۵- برای عبارت «PHD» ایران در رتبه سوم دنیا ایستاده است!
۶- برای عبارت «ranking of universities» در رتبه ششم و برای «universities ranking» در رتبه چهارم دنیا!

خوب فکر کنم همه اینها ثمره تلاش شبانه روزی بر و بچ در Apply کردن باشه! تازه اصلا خودتون رو ناراحت نکنید اگه اول نیستیم و مثلا سوم یا چهارمیم، چون اگه بخواییم به صورت سرانه، جستجو برای هر فرد یک مملکت، حساب کنیم، ایران با اختلاف فاحشی در همه موارد بالا اول خواهد شد. چرا که معمولا کشور هایی مثل هند و پاکستان و بنگلادش با جمغیت های چند صد میلیونی بالای سر ما هستند!
گوگل ترندز تعداد سرچ رو نشون نمی ده به جاش نسبت جستجوی اون کی ورد خاص رو نسبت به کل جستجوهایی که از اون منطقه (شهر، زبان، کشور) انجام شدن رو نشون می ده (هر چند که مقایسه بین منطقه هایی صورت می گیره که جستجوهای زیادی داشته باشن). مثلا اینکه عبارت مهندسی صنایع تو ایران بیشتر از مثلا یو. اس. هست، اینو نشون نمی ده که بیشترین جستجوی «مهندسی صنایع» تو ایران انجام شده. و حتا نشون هم نمی ده که مهندسی صنایع از بقیه چیزها تو ایران بیشتر سرچ شده، به جاش فقط نشون می ده نسبت جستجوی مهندسی صنایع به کل جستجوها در ایران از یو. اس. (و بقیه کشورها) بیشتر بوده.
تحلیل های بیشتر رو به بچه مج که در زمینه تحلیل سیستم ها تخصص داره واگذار میکنم و در ضمن به خودم، بچه مج، سعید و آیلر و دیگر مهندسان صنایع ایران برای کسب رتبه اول در دنیا در جستجوی اسم رشته مون تبریک میگم! ما چقدر هاتیم!‌ ولی جدی می گما تصور کنید ایران تعداد خیلی خیلی کمی دانشکده مهندسی صنایع داره!

چیزهایی دیگری هم کشف شده که در پست های بعدی بررسی میشه!

با تشکر از علی برای اشاره به اشتباه
عزیز

<$BlogItemCommentCount$> Comments:

At <$BlogCommentDateTime$>, <$BlogCommentAuthor$> said...

<$BlogCommentBody$>

<$BlogCommentDeleteIcon$>

<$BlogItemCreate$>

<< Home

عکسها:
غبار گذشته بر پنجره فردا Š

www.flickr.com
My Odeo Podcast

بایگانی کل


اینجا اسمش لینکدونی ه


2004-2006 Maahtaab ©

Template borrowed from Geir Landr? with minor changes